Vad ska ni tänka på när ni väljer festlokal?

Hur ser er bästa festlokal ut?

 

Det ni ska tänka på är ju att festlokal sätter ju tonen för vilken slags middag/bjudning ni vill ha, så festlokalen är ju det ni bör tänka på allra först i er planering runt bröllopet!

Säg att ni väljer ett slott. Då känns ju en trerättersmiddag med uppklädda människor ganska självklart, medans om ni väljer en rustik lada fungerar det fint med en buffé och kanske att dresskoden är lite enklare såsom kavaj.

(På bilden ser ni en dukning med porslin från PetrasporslinAteljé Livrum utanför Ängelholm!)

 

 

De stora frågorna runt festlokal torde vara följande:

  • Tillträde När får ni tillträde och när måste ni lämna festlokalen efter festen?                                                                                                  

Om ni själva ska dekorera och duka är detta särskilt viktigt, så ni kan planera in det i tidsschemat! Ska ni få tillbaks en deposition, eller lämna tillbaks en nyckel kanske, kan det ju vara bra att veta allt sånt i god tid innan.

 

  • Städningen Vem tar hand om städningen efteråt?

Städar ni själva eller ingår det i lokalhyran? Oftast är man kanske inte så sugen på att städa dagen efter på förmiddagen så då kan man hyra in lite hjälp för en  liten peng. Ett bolag som tar hand om detta är exvis. wecleaniskane.se klicka in på deras hemsida för kontaktuppgifter.

 

  • Alkoholen Hur är reglerna runt alkohol? Måste ni köpa festlokalens alkohol eller får ni köpa med eget?

       Såklart minimerar ni kostnaden ganska rejält om ni får köpa med er egen alkohol, så kolla detta extra noga, om ni vill hålla i pengarna!

 

  • Maten Lagar ni egen mat eller låter ni en cateringfirma ta hand om matlagningen? 

Kolla noga med festlokalen om det är tillåtet att laga egen mat? Anlitar ni cateringfirma så kolla här noga vad de har för porslin, har ni hyrt en lada så ska ni ju definitivt använda passande porslin från Petrasporslin för att få till den riktigt fina vintagekänslan! Oftast har cateringfirmorna hyrt vanligt vitt porslin från ett annat företag som de tar med sig, men vill ni ha eget inhyrt porslin så gör upp det med den cateringfirma ni hyrt in för ert bröllop! OBS! Glöm inte bort bröllopstårtan, den vackraste tårtan finner ni hos linavebercake eller hos cakemehappy

  • Porslin Finns det porslin i lokalen, eller ordnar ni det själva?

Hyr ni en lada så är det oftast ni själva som ordnar med porslinet. Såklart vill ni ha ett porslin som passar stilen, ett vackert vintageporslin är då att föredra. Vill ni slippa allt krångel med disk etc så föreslår jag att ni hyr ert vackra vintageporslin hos Petrasporslin som håller till mellan Malmö och Lund bara 5 min av från E6:an. Här kan ni se hur det såg ut med porslin från Petrasporslin dukat nere på Agneshill i Gessie. Hyr ni ett exvis. ett slott så ingår alla gånger porslinet i priset och ni behöver inte tänka mer på det. Mitt tips är att ni alltid kollar med er festlokaluthyrare vad som ingår i serveringsväg, så ni inte får någon tråkig överaskning i form av vitt slitet porslin som inte alls gör nåt för er dukning.

 

Här kommer lite förslag på festlokaler i Skåne:

Holmanäs gård  (renoverat stall med fin patina)

Ellinge slott 

Flädie mat & vingård 

Borgeby slott

Blå Båten  (En unik Båt mitt inne i Malmö)

Bjärsjölagård slott

Kronovalls slott 

Mat & Vin Slottsparken  (min personliga favorit)

Svaneholms slott

Agneshill  (vackert renoverad gammal gård )

 

Hoppas att dessa små konkreta tips ska vara till nytta inför er bröllopsplanering! 

Petra

 


No Replies to "Vad ska ni tänka på när ni väljer festlokal?"


    Got something to say?

    Some html is OK